Senast uppdaterad: 2024-12-06
Nordiskt Centrum för Kirurgi är engagerade i att leverera en säker och högkvalitativ vård som med god marginal uppfyller lagar och andra krav i enlighet med den senaste vetenskapen och beprövad erfarenhet.
Vi är övertygade om att patientsäkerhetsarbetet är nära förenat med en säker och trygg arbetsmiljö för våra anställda, där en hög patientsäkerhet ger en god arbetsmiljö och vice versa.
Samhället har redan idag svårt att leverera den vård som behövs i rätt tid, och denna utmaning kommer att försvåras ytterligare med en åldrande befolkning. Vi anser därför att vi har ett särskilt ansvar, för våra egna och våra kunders patienter, att kunna leverera så många operationer som möjligt per dag, vilket ställer krav på vår effektivitet och flexibilitet.
Kvalitetsarbetet skall i första hand vara proaktivt där vi säkerställer att vi gör rätt från början, men samtidigt ha en tydligt reaktiv del där vi snabbt identifierar, åtgärdar och lär av eventuella avvikande situationer som ändå uppstår.
Vi tror att nyckeln till en stark patientsäkerhet och en trivsam arbetsmiljö är:
- En företagskultur som uppmuntrar öppen kommunikation och samarbete för ständig förbättring av vårt kvalitetsarbete.
- Att våra medarbetare känner sig bekväma med att be om hjälp när de behöver det och konstruktivt ifrågasätta kollegor eller klinikens rutiner när de upptäcker oegentligheter eller nya medicinska rön.
- Att kontinuerligt uppdatera och utbilda våra medarbetare för att hålla dem ajour med den senaste forskningen och bästa praxis.
- Använda checklistor som ett stöd i vårt dagliga arbete för att säkerställa noggrannhet och kvalitet i varje steg av vår vårdprocess.
Vi är certifierade enligt ISO 9001 (kvalitetsledning) och ISO 14001 (miljöledning). ISO-certifieringen gäller för huvudkliniken i Linköping. I övrigt gäller våra sedvanliga kvalitets- och miljöriktlinjer på enheterna i Stockholm och Helsingborg.
